CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, July 28, 2009

H1N1 UPM CUTI HARI INI: Berita Paling Cepat Tersebar.

Tengahhari seorang pensyarah mendapat masej: Datuk VC panggil meet'g senat isu H1N1 sekarang. Kelas seterusnya 3.00p.m-4.00p.m (Tutorial MTH3200).Masej, upm cuti hari ini semua kelas cancel. Panggilan lagi, cuti sehingga 4 Ogos 2009. Dalam kelas sudah bising. " Akak xpayah buat kelas la" seorang student dengan wajah ceria. Yang lain menyambut. Permintaan demostrator 1 jam je nak ganti kelas ke pasni. Teruskan je kelas. Pemikiran sume dah nak balik... sume gembira sampai sesak lalu lintas,tiket bas pun habis... dasyat... sume gembira dan keadaan blurr... sume rancangan hari nie berubah seluruhnya...
Dalam kekalutan hari ini, seorang junior bertanyakan pendapat. Kenapa UPM mengumumkan cuti secara mengejut? Dengan jujur, telus dan betul sebenarnya tak terfikirpun tuk persoalan ini. Berfikir dan sambil hanya menceritakan kronologi peristiwa bermula UiTM, UKM kampus KL dan arini UPM. Bertanya balik kepada yang bertanya " Yela kenapa sebenarnya, apakah sebab2nya?". Seperti yang diagak budak ni sememangnya menyediakan jawapan. " Akak boleh tak kalau saya cakap, UPM jaga imej dan nama, nak melepaskan tanggungjawab kalau terjadi apa-apa. Jadi selamatlah kalau ada kes kematian sebab dah di luar tanggungjawab UPM kerana dah umumkan cuti." Tapi kenapa pula sesiapa yang tidak keluar sblm pukul 12 (19/7/2009) perlu berkumpul di Dewan Besar?
Berfikir secara kritis yang perlu dibimbing, ditajam dan direalisasikan dengan fakta dan hujah yang lebih kukuh.Jawapan adalah tidak penting tetapi hujah yang boleh di terima, rasional dan berasas.

0 comments: