CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Thursday, July 2, 2009

Nak menyanyi sumbang nak menulis entah apa2

Dialog ringkas yang persis pertemuan dua sahabat di alam lain tapi tidak berapa menjadi. Sedikit ringkasan dari pembelajaran kalkulus lanjutan dengan sedikit ramuan pengalaman di kampus hijau yang tidak sedamai yang seperti harapkan tapi kesyukur dipanjat untuk berpeluang berada di sini dan mencoret sedikit ilmu pecisin.

Prof. Al-Khawarizmi: Khawarizmi kenapa dengan awak? Ada masalah ke?

Al-Biruni_junior: Maafkan saya mungkin sedikit.

Profesor Al-Khawarizmi: Apa? Saya tak faham boleh teruskan.

Al-Biruni_junior: Berat untuk saya luahkan ……………

Profesor Al-Khawarizmi : Luahlah semampu mungkin agar dapat jua saya menolong jika saya mampu, insya-ALLAH setiap masalah itu ada penyelesaian

Al-Biruni_junior: Betul kata prof. beginilah, fikiran saya kini terlalu bercelaru memikirkan banyak benda dan kadangkala saya memerlukan hujah yang kukuh untuk menghadapinya, tapi saya tidak mampu, jadi saya lebih bertindak menurut kata hati saya. Sebenarnya aku tidaklah mengenalimu Prof. Khawarizmi sebetulnya, zaman Prof. mungkin sangat berbeza dengan zaman saya, suasana sekitar Prof. jua berbeza. Masyarakat, politik dan cara hidup sangat jauh berbeza tambahan pula saya di benua yang jauh dari benua asal Prof. Memang semuanya seperti langit dengan bumi perbezaan kita. Usah kita bincangkan panjang-panjang perbezaan antara kita kerana sememangnya sangat jauh berbeza. Cukup sekadar saya tahu kita dalam satu bahtera yang sama dengan nakhoda yang satu, destinasi yang satu bersama syahadah yang satu. Cuma beginilah untuk pengetahuan Prof. saya terasa kagum dengan Prof. Pada zaman saya ini memang susah untuk melahirkan tokoh-tokoh seperti Prof. dan rakan seperjuangan Prof. Malah nama-nama Prof semua sikit pun tidak mendapat nama walaupun hakikatnya Prof. dan kawan-kawanlah yang menjadi pelopor membetulkan yang batil dan menegakkan yang hak berlandaskan Al-Quran dan As-Sunah. Segala-galanya seperti terkubur begitu sahaja tanpa mengutip iktibar dari pengalaman yang lepas untuk dijadikan panduan dan motivasi untuk terus mencari mendapat reda’nya. Sekali kita jatuh fitrahnya kita akan bangkit kembali dengan azam yang kuat untuk belajar berjalan tanpa mengulangi kesilapan yang lampau sebaiknya dan selepas pandai berjalan ada pula keazaman untuk berlari tetapi ada jua yang tak sabar-sabar untuk terus berlari akibatnya jatuh tersungkur dan malah walaupun sudah dewasa masih lagi yang tersungkur untuk sekian kalinya. Itulah nasib orang yang tak sabar, tidak mengikut panduan dan terlupa untuk mengikut panduan yang sepatutnya tetapi segala-galanya kadangkala sudah ditakdirkan macam itu, itulah perlu kita bertawakal kepada-DIA setelah berusaha kerana bertawakal kepada-Nya adalah berbentuk MUTLAK Cuma menguji keyakinan antara hubungan kita dengan DIA. Segala ujian yang kita hadapi sebenarnya adalah satu peningkatan ke arah yang lebih baik tapi malangnya sesiapa yang tidak mengambil iktibar terus-menerus menyalahkan betapa ruginya kalau kita termasuk dalam golongan yang tidak bersabar. Sememangnya ‘nur’ itu datang dari DIA tapi kita perlu berusaha untuk mendapatkannya dan segala-galanya jua datang sesuatu dan padaNYA jua tempat kembali. Fikirkanlah, setiap kejadian baik ataupun buruk sekalipun ada hikmahnya di sebaliknya Cuma antara kita mahu menyelongkar ataupun tidak, mengambilnya sebagai pengajaran ataupun tidak dan menjadikan diri kita dekat dengan PENCIPTA ataupun sebaliknya. Alhamdulillah aku masih lagi mampu menghadapi walaupun masih banyak lagi benda diawangan tanpa alasan yang muhasabah kalau Al-Ghazali membincangkan keajaiban hati dengan hebatnya dan masih lagi zaman ini memperdebatkannya. Dalam hati aku ini semacam ada yang tak kena,bermasalah dengan benda pasti tetapi tidak mempunyai penyelesaian untuk merealitikan benda yang pasti itu. Memang benarlah Al-Ghazali, mungkin kerana dosa-dosa dari meninggalkan apa yang disuruh dan membuat apa yang dilarang menyebabkan saya gusar senantiasa ketenangan tidak hadir, kalau hadir pun cuma sekejap. Memang suasana zaman saya tidak membantu tapi inilah yang realiti yang perlu saya lalui Prof. Khawarizmi. Saya cari suasana yang membantu tapi saya rasa gusar fikiran entah ke alam mana, saya terdedah dengan suasana tidak membantu, saya tidak boleh terima. Akhirnya saya lari dari semua bermonolog sendiri mencari-cari penyelesaian yang sememangnya wujud di depan mata tetapi seperti tidak wujud, menjadikan aku tersingkir seketika dari masyarakat sekitar saya. Bersalahkah saya….

Prof. Al-Khawarizmi: Melarikan diri bukan satu penyelesaian untuk setiap masalah Biruni

Al-Biruni_junior:Ya saya tahu, tetapi cukup sekadar untuk saya mengurangkan tekanan yang ada dan semakin bertimbun-timbun. Seperti segalanya berjangkit menjadi wabak tanpa vaksin mahupun ubat……

Profesor Al-Khawarizmi : Ingat kita masih ada lagi satu penyelesaian. [sambil tersenyum]

Al-Biruni_junior: Tapi apa?

Prof. Al-Khawarizmi : Kalau ikutkan konsep matematik, infiniti(suatu no yang sangat besar) bahagi satu kita akan mendapat infiniti tetapi kalau satu kita bahagikan infiniti kita akan dapat KOSONG. Mengapa tidak kita fikirkan lebih jauh, ‘berfikir luar kotak’ tapi bersandarkan panduan yang diberi agar tidak tersasar dari jalan yang lurus, sebanyak-banyak ujian yang diberi oleh Dia dinisbahkan kepada kita seorang pasti kepada Dia jua penyelesaian tapi kalau kita lupa untuk mengadu, memohon dan mengharap dari-NYA, meletakNYA dibawah maka dapatlah KOSONG . Adakah kamu termasuk dalam golongan yang beruntung? Jawablah sendiri (Azan Zuhur berkumandang dengan syahdunya menyeru manusia untuk sama-sama solat berjemaah).InsyaALLAH DIA akan membantu hambanya yang mengadu pada_NYA yakinlah.Jom solat.


Al-Biruni_junior: : Terima kasih prof.

19 APRIL 2007
Tahun 1 Semester 2

Bersambung……………

0 comments: